Federico García Lorca, Ματωμένος γάμος

Θεατρική Ομάδα Αίολος, Ματωμένος Γάμος - Θέατρο του Νέου Κόσμου

[...]

 

ΓΕΙΤΟΝΙΣΣΑ: Πού πας;

 

ΝΥΦΗ: Εδώ έρχομαι.

 

ΜΑΝΑ: Ποιος είναι;

 

ΓΕΙΤΟΝΙΣΣΑ: Δεν την γνωρίζεις;

 

ΜΑΝΑ: Γι’ αυτό ρωτώ ποιος είναι. Γιατί πρέπει να μην τη γνωρίσω, μην της καρφώσω τα δόντια μου στο λαιμό. Οχιά! Τη βλέπεις. Είναι δω και κλαίει, κι εγώ στέκομαι ασάλευτη και δεν της βγάζω τα μάτια. Δεν ξέρω τι έχω. Δεν αγαπούσα, άραγε, το γιο μου; Αλλά η τιμή του; που ’ναι η τιμή του;

 

ΓΕΙΤΟΝΙΣΣΑ: Για το θεό!

 

ΝΥΦΗ: Ασ’ την. Ήρθα να με σκοτώσει και να με βάλουν μαζί τους. Μα όχι με τα χέρια. Με σιδερένιο τσιγκέλι, μ’ ένα δρεπάνι, με τόση δύναμη ώσπου να μου σπάσει τα κόκαλα. Ασ’ την. Θέλω να μάθει πως είμαι καθαρή, πως είμαι τρελή, μα μπορούν να με θάψουν δίχως να κοιταχτεί κανένας άντρας στα λευκά μου τα στήθη.

 

ΜΑΝΑ: Πάψε, πάψε! Τι με νοιάζει εμένα αυτό;

 

ΝΥΦΗ: Γιατί έφυγα με τον άλλο. Έφυγα. Κι εσύ θα ’χες φύγει. Ήμουν μια γυναίκα που ’χε καεί, γεμάτη πληγές από μέσα κι απόξω, κι ο γιος σου ήταν μια στάλα νερό, κι απ’ αυτήν περίμενα παιδιά, γη και χαρά, αλλά ο άλλος ήταν ένα ποτάμι σκοτεινό γεμάτο κλωνάρια, που με ζύγωνε με το βούισμα της καλαμιάς και το μουρμούρισμα του τραγουδιού. Κι εγώ έτρεχα στο γιο σου, που ήταν σαν παιδάκι από κρύο νερό, κι ο άλλος μου ’στελνε χίλια πουλιά που δε μ’ άφηναν να περπατήσω και που ’ρίχναν πάχνη πάνω στις πληγές μου, τις πληγές μιας γυναίκας φτωχής, μαραμένης, ενός κοριτσιού που το ’χε η φωτιά χαϊδεμένο. Δεν ήθελα, άκουσέ το καλά! Δεν ήθελα! Ο γιός σου ήταν ο λυτρωμός μου, και δεν τον γέλασα, αλλά το χέρι του αλλουνού με πήρε σαν το κύμα της θάλασσας, σαν την κουτουλιά του μουλαριού και θα μ’ έσερνε για πάντα, για πάντα, για πάντα, ακόμα κι αν είχα γίνει γριά και όλα του γιου σου τα παιδιά κρεμόντουσαν από τα μαλλιά μου!

 

ΜΑΝΑ: Δεν το ’χει αυτή το φταίξιμο, ούτ’ εγώ! Ποιος το ’χει τότε; Είναι ψεύτικη, φτηνή, γυναίκα του ύπνου του κακού αυτή που πετάει ένα στεφάνι πορτοκαλιάς για να χωθεί σε μια γωνιά του κρεβατιού που ’ναι ακόμα ζεστό από άλλη γυναίκα!

 

[...]

 

Μετάφραση από τα Ισπανικά: Πάνος Κυπαρίσσης

 

 

Federico García Lorca y Lola Membrives Ο Ματωμένος γάμος του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα (1898-1936) από τη θεατρική ομάδα Αίολος σε σκηνοθεσία Βασίλη Ανδρέου έκανε πρεμιέρα στο Θέατρο του Νέου Κόσμου στις 6 Οκτωβρίου 2014. Η θεατρική ομάδα Αίολος σημειώνει: "Ο χαμένος παράδεισος, η καταδυνάστευση της ψυχής, ο έρωτας είναι αυτά που πολλές φορές οδηγούν και το συλλογικό βήμα του κόσμου. Ο «Ματωμένος Γάμος» παύει να είναι μια ιστορία σ’ ένα χαμένο στο χώμα χωριό, τριών εραστών, καθώς ο Λόρκα ζωγραφίζει μέσα στη φύση την ιστορία του κόσμου την αιμάτινη, εκεί που κάθε επανάσταση βάφεται στο αίμα. Για μας ο έρωτας είναι η πρώτη πηγή για τις μεγάλες πράξεις κι ας υπάρχει ένα καταραμένο φεγγάρι μοίρας να μας πατάει. Με τους ηθοποιούς αποφασίσαμε ν' αγωνιστούμε με τα υλικά της γης και τους ήχους, που αφήνουν τα θυμωμένα πόδια των ανθρώπων. Η Ομάδα Αίολος ταξιδέψε με την υπέροχη μετάφραση του Πάνου Κυπαρίσση, πιστή στις λέξεις του Λόρκα, και με τις μουσικές του Σπύρου Παρασκευάκου και παρουσιάζει τον «Ματωμένο Γάμο» σε συμπαραγωγή με το Θέατρο του Νέου Κόσμου κάθε Δευτέρα και Τρίτη στον Κάτω χώρο. Αφηγούμαστε μια ιστορία γιατί ο κόσμος έχει ανάγκη την παραμυθία, την παρηγοριά. Πόσο γοητευτικό είναι ένα φεγγάρι να εισβάλλει σ’ ένα τόσο ρεαλιστικό έργο, να εξανθρωπίζεται και να γίνεται καθρέφτης όλων. Ήρωες ενός έργου, που ξυπνά τη ρίζα της κραυγής". (Η φωτογραφία της ανάρτησης είναι από την παράσταση του έργου).

Συντελεστές της παράστασης

Μετάφραση: Πάνος Κυπαρίσσης

Σκηνοθεσία-Σκηνικά : Βασίλης Ανδρέου

Μουσική: Σπύρος Παρασκευάκος

Κοστούμια: Νίκος Καρδώνης

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Καστρησίου

Παραγωγή: Αίολος, Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία, σε συμπαραγωγή με το θέατρο του Νέου Κόσμου

Παίζουν: Χριστίνα Κοροβίλα, Κώστας Κουνέλλας, Γιώργος Μακρής, Φαίδρα Παπανικολάου, Νατάσα Σφενδυλάκη, Σίσσυ Τουμάση, Ντίνος Φλώρος, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος

Διαβάστε στο artplay.gr μία κριτική της Μάνιας Ζούση για την παράσταση.  Ο Ματωμένος γάμος γράφτηκε το 1932 και ανέβηκε για πρώτη φορά στη Μαδρίτη τον Μάρτιο του 1933 (στη φωτογραφία ο συγγραφέας με την ηθοποιό Lola Membrives, μετά την πρεμιέρα του Ματωμένου γάμου στο Μπουένος Άιρες την ίδια χρονιά). Διαβάστε στη βιβλιοnet ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα για το Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα και δείτε ποια βιβλία του κυκλοφορούν στα Ελληνικά.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails