Ιορδάνης Παπαδόπουλος, Μπρα ντε φερ

ένας χειρισμός πρόγνωσης

Black Swan - Drawing by Rachel Newlin

ΜΙΑ ΣΥΝΤΟΜΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ

(1ο μέρος της τριλογίας «Εισαγωγή στους Μαύρους Κύκνους»)

 

Εντοπίστηκαν πρώτη φορά από ευρωπαίο το 1697 στη Δυτική Αυστραλία (την ίδια χρονιά ο Corneille εκδίδει στη Γαλλία τις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου). Τα καλά κρυμμένα λευκά φτερά τους διακρίνονται μόνο κατά το πέταγμα και το ξεψείριασμά τους. Αν και κατά κύριο λόγο είναι μονογαμικοί, οι αρσενικοί μαύροι κύκνοι παραπλανούν συχνά και δεύτερο θηλυκό με αποκλειστικό σκοπό την αύξηση της ωοτοκίας (μετά πετιέται σαν στυμμένη λεμονόκουπα).

 

Η ανακάλυψή τους σφράγισε το πόρισμα του Poper το 1963, σύμφωνα με το οποίο μια επιστημονική υπόθεση, πρόταση ή θεωρία είναι πράγματι «επιστημονική», αν και μόνο αν είναι αμφισβητήσιμη ή/και διαψεύσιμη.

 

Όσο για τον Taleb από το 2001 διατύπωσε την ομώνυμη θεωρία, η οποία συνοψίζεται στην εμφάνιση ενός συμβάντος-έκπληξη με σαρωτικές συνέπειες, αλλά εκ των υστέρων καθ’ όλα ερμηνεύσιμου (και συνεπώς αναμενόμενου). Ο αντίκτυπος ενός «Μαύρου Κύκνου», σύμφωνα με τον ίδιο, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πόσο υποψιασμένος είναι ο παρατηρητής, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητά του.

 

  Sans soleil - Chris Marker

 

Αγαπητέ κ. N.N. Taleb,

Σας γράφω με αφορμή το βιβλίο σας “ΜΑΥΡΟΣ ΚΥΚΝΟΣ: Ο αντίκτυπος του ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΟΥ”, για να σας εκφράσω κάποιες σκέψεις και απορίες μου.

 

Πριν από περίπου 4000 χρόνια, ένα πουλί*, μετά από μια άκρως εντυπωσιακή - δαιμονική για τα δεδομένα της εποχής - εμφάνιση στον καλοκαιρινό ουρανό της Βαβυλώνας, θεοποιήθηκε και καταγράφηκε σε όλα τα πήλινα αρχεία της.

 

Με αφορμή το παραπάνω περιστατικό θα ήθελα να σας ρωτήσω, στην περίπτωση που ένα οποιοδήποτε πουλί (καθιστικό, διαβατικό ή και διάττον) αποδειχθεί εντέλει Μαύρη Τρύπα, μπορούμε να μιλήσουμε για φαινόμενο «Μαύρος Κύκνος»;

 

Πρόσφατα, ένα πουλί (θεόσταλτο κι αυτό κατά πολλούς) εμφανίστηκε ξαφνικά στο φθινοπωρινό ουρανό του Μεγάλου Μήλου, το τσίμπησε γερά και δαιμονοποιήθηκε.

 

Στην περίπτωση τώρα που μια οποιαδήποτε τρύπα (σ’ ένα φρούτο, στη γη ή και στο κεφάλι μας) αποδειχθεί εντέλει Μαύρος Κύκνος, μπορούμε να μιλήσουμε για φαινόμενο «Μαύρη Τρύπα»;

 

Προφανώς γνωρίζετε ότι την ίδια περίοδο, μαύρα πουλιά και τρύπες παίζονταν στοίχημα μεταξύ επιφανών αστροφυσικών με έπαθλο ετήσια συνδρομή στο Penthouse. Το αποτέλεσμα χαρακτηρίστηκε εξαιρετικά απρόβλεπτο, ενώ το παιχνίδι παρά το κύρος των παικτών αποδείχθηκε βρόμικο εξ αρχής.

 

Την έννοια «απρόβλεπτος», κύριε Taleb, θα την τοποθετούσατε πιο κοντά στο θεϊκό ή στο δαιμονικό; Το «εξαιρετικά»;

 

Κλείνοντας να σας θυμίσω ότι στην αναθεωρημένη, επετειακή έκδοση του Χρονικού του Χρόνου αποκαταστάθηκαν πλήρως επιστημονικές στρεβλώσεις και δεοντολογικά ατοπήματα, όχι όμως και το ασύμμετρο δέος (μοιραία και οι χονδρικές στρογγυλοποιήσεις) μπρος στη σκέψη της εμφάνισης του επόμενου *Ουντ-Κα-Ντου-Α.

Με εκτίμηση,

ΙΠ

 

 Sans soleil - Chris Marker

 

HOOK - νίκησε το μπράτσο, όχι το χέρι - “εσωστρεφής” τεχνική με το σώμα σε ρόλο κρουστικού φορτίου. Ενδείκνυται σε περιπτώσεις που ο αντίπαλος είναι εξίσου ή λιγότερο δυνατός. Πρόκειται για την πιο κοινή τεχνική που μπορεί να δει κανείς σε ταινίες του Hollywood και σ’ ερασιτεχνικά τουρνουά σε μπαρ.

 

[...]

 

cover Τα παραπάνω αποσπάσματα είναι από το βιβλίο του Ιορδάνη Παπαδόπουλου Μπρα ντε φερ. Ένας χειρισμός πρόγνωσης που κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 2015 από τις εκδόσεις Τυπωθήτω στη σειρά Λάλον Ύδωρ. Ο Ιορδάνης Παπαδόπουλος γεννήθηκε το 1976 στη Θεσσαλονίκη και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε Πολιτικός Μηχανικός (μεταπτυχιακό δίπλωμα στην Προστασία περιβάλλοντος) και εργάζεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το 2009 εξέδωσε την πρώτη του ποιητική συλλογή Το βουνό κι ο ποιητής δεν πήραν είδηση (Εκδόσεις Ροές). Δουλειά του έχει παρουσιαστεί στη Μ. Βρετανία, τη Γερμανία και τη Βουλγαρία (Μ58, Boscombe revolution, Soundout festival, Literaturen vestnik), σε ελληνικές ανθολογίες, έντυπα και ψηφιακά περιοδικά. Είναι μέλος της ομάδας KangarooCourt, που δραστηριοποιείται στο χώρο των παραστατικών τεχνών. Σε σημείωμά του στο αυτί του βιβλίου αναφέρει ο Ιορδάνης Παπαδόπουλος: “Τα ποιήματα αυτού του βιβλίου μπορούν να διαβαστούν είτε ως μια απόπειρα ανατομικής (της) πρόγνωσης (η άνεση και το νυστέρι διαπραγματεύονται ισότιμα τα γραμμένα) είτε ως βοηθήματα μνήμης· βοήθημα με την έννοια κρατώ τ' αυτιά μου ανοιχτά, όσο δυνατή κι αν είναι η βουή της μάχης, και μνήμη με την καλή έννοια πάντα (δηλαδή σαν ένα σουβενίρ συμπαθές της λήθης). Να ληφθεί επίσης υπόψη, ότι ο βαθμός δυσκολίας αναγνωσιμότητας της παρούσας ποιητικής σύνθεσης βάσει του δείκτη „Fleisch“ (στην 100βαθμη κλίμακα «Σάρκα» κρίνεται αυστηρώς η υλικότητα του πνεύματος) είναι 66,23/100 (μέσου επίπεδου). Τέλος, στο βιβλίο εμφανίζεται 4 φορές η λέξη πίστη, 5 φορές το τέρας και 6 φορές η τύχη”.

Το βιβλίο του Nassim Nicholas Taleb Ο μαύρος κύκνος. Ο αντίκτυπος του εξαιρετικά απρόβλεπτου κυκλοφόρησε στα Ελληνικά σε μετάφραση του Αντώνη Παπαγιαννίδη από τις εκδόσεις Φερενίκη το 2010.

Η φωτογραφία που κοσμεί το εξώφυλλο του Μπρα ντε φερ. Ένας χειρισμός πρόγνωσης είναι στιγμιότυπο από την ταινία Sans Soleil (1983) του Chris Marker, από την οποία προέρχεται και το 3ο παράθεμα στην προμετωπίδα του βιβλίου, “If they don't see happiness in the picture, at least they'll see the black”.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails