Το τρελό αίμα (μια νύχτα σ’ ένα χωριό της Κρήτης ή κάπου αλλού)

ΤΟ ΤΡΕΛΟ ΑΙΜΑ - ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΜΥΡΤΩ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ

[…]

 

ΑΔΑΜ:

Εύα πού είναι η μάνα μου;

ΕΥΑ:

Μάνα; Μόνη μου είμαι εγώ τι ξέρω από μάνα.

ΑΔΑΜ:

Γυναίκα είσαι. Έλα μεγάλωσέ με.

ΕΥΑ:

Γυναίκα είμαι. Το χώμα και το χνότο του

 

της μοναξιάς σου δανεικό πλευρό.

 

Ό,τι μπορώ δίπλα σου τό ’χω.

 

Τα μεγαλώματά σου δεν ξέρω πώς να τα κάνω.

ΑΔΑΜ:

Εύα τον ρώτησα και δε μου μιλά.

ΕΥΑ:

Για να μη σου μιλά αυτός θά ’ναι.

 

Εμένα δε μου μίλησε ποτέ.

 

Με έδωσε. Απ’ τον ύπνο σου με ξερίζωσε.

 

Όνειρο ήμουνα. Το όνειρο το πρώτο.

 

Κλαδί το κόκαλό σου μέσα μου μ’ έσπασε.

 

Σάρκα η σάρκα σου σχίστηκε και μ’ έκανε.

 

Η μελανιά μ’ έβαψε βοηθό σου.

 

Για τα ζευγαρώματά σου ξηλώθηκες στα δυο,

 

λες και δεν υπήρχε άλλος τρόπος να τα κάνεις.

 

Λειψός θ’ αφήνεις και θ’ αφήνεις με τ’ άδειο σου

 

εδώ κι εδώ παντού. Θα πέφτεις να κοιμάσαι

 

παρηγοριά να βρεις εκεί που καταπατήθηκες.

 

Ώσπου να πάψεις να ξυπνάς θα ψάχνεις.

ΑΔΑΜ:

Τι λες;

ΕΥΑ:

Ό,τι προλαβαίνω. Όπου νά ’ναι θα φύγουμε.

ΑΔΑΜ:

Δάγκωσες το μήλο;

ΕΥΑ:

Όχι το φίδι δάγκωσα.

ΑΔΑΜ:

Μα αν δάγκωσες το φίδι δε θα φύγουμε.

ΕΥΑ:

Ό,τι κι αν δαγκώσω θα φύγουμε.

 

Ό,τι κι αν δαγκώσω.

 

[…]

 

Η ΓΥΝΑΙΚΑ: Γέρασα; Πες το, να τ’ ακούσω από το στόμα σου.

Ο ΑΝΤΡΑΣ: Τα χρόνια περνάνε κι αφήνουν τα σημάδια τους. Όλοι αλλάζουμε.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ: Όχι, όχι! Εμένα δεν με γέρασαν τα χρόνια. Η αμαρτία με γέρασε!

Ο ΑΝΤΡΑΣ: Τα έχω ξανακούσει αυτά! Όταν δεν μιλάς για αμαρτία, παινεύεις τον άντρα σου. Θες να με κάνεις να λυσσάξω.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ: Επειδή είμαι αμαρτωλή, γι’ αυτό τον παινεύω. Εκείνος είναι αθώος.

Ο ΑΝΤΡΑΣ: Κι εμείς οι δυο κολασμένοι!

Η ΓΥΝΑΙΚΑ: [Πλησιάζοντας τον άντρα] Αν μ’ αγαπούσες, δεν θα ’μασταν. Την αμαρτία μας θα την εξαγόραζε η αγάπη.

Ο ΑΝΤΡΑΣ: Έχεις αναρωτηθεί ποτέ αν μ’ αγαπάς εσύ;

Η ΓΥΝΑΙΚΑ: Ο πεινασμένος δεν αναρωτιέται αν πεινάει. Από την πείνα του κορμιού μ’ έχεις αρπάξει και με κρατάς δεμένη.

Ο ΑΝΤΡΑΣ: Αγάπη είναι αυτό;

Η ΓΥΝΑΙΚΑ: Το κορμί μου το ξέρει από τα δόντια σου … Έχεις προσέξει ότι δεν φιλιόμαστε; Δαγκωνόμαστε μόνο σαν σκυλιά δεμένα μ’ αλυσίδες σ’ έναν φράχτη. Ακόμα και τώρα που χορτάσαμε τον πόθο μας, να φαγωθούμε θέλουμε, να φάει ο ένας τον άλλον.

Ο ΑΝΤΡΑΣ: Ό,τι σου καπνίσει λες. Εγώ θέλω το καλό σου.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ: Τέτοιο καλό να δεις κι εσύ!

Ο ΑΝΤΡΑΣ: Μακάρι να ήξερα πώς να γλυκάνω την καρδιά σου.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ: Θα σου πω εγώ! … Περίμενε πρώτα να σκεπάσω τα εικονίσματα.

 

[…]

 

ΓΥΝΑΙΚΑ: Να σηκώσω το τραπέζι; Ούτε εσύ τρως, ούτε εγώ μπορώ να φάω … Θα πάρω το ψωμί να το πάω στον αδελφό μου.

ΑΝΤΡΑΣ: Έχει νυχτώσει. Του το πάω εγώ. [Κάνει να πιάσει το καρβέλι.]

ΓΥΝΑΙΚΑ: Όχι, άσ’ το! Απ’ το να μαλώσετε καλύτερα να μείνει νηστικός.

ΑΝΤΡΑΣ: Εσύ, βούλωσ’ το! Γυναίκα που έχει αμαρτήσει δεν κάνει πια κουμάντο στο σπίτι της.

ΓΥΝΑΙΚΑ: Πρώτος εσύ μ’ αδίκησες, όταν με παντρεύτηκες.

ΑΝΤΡΑΣ: [Χωρίς να μιλήσει, πιάνει από το τραπέζι με τα δυο του χέρια την κανάτα το κρασί και πίνει· αναστενάζοντας] Καλά θα ήταν να μην είχε γίνει το κακό … Τώρα με κυβερνάει ο Σατανάς.

ΓΥΝΑΙΚΑ: Τι πας να κάνεις και θέλεις πρώτα να μεθύσεις; Βάλε το καλά στο μυαλό σου ότι τον αδελφό μου τον έχω καλύτερα κι από παιδί μου εγώ.

ΑΝΤΡΑΣ: Το τι θα κάνω θα το αποφασίσει εκείνος.

ΓΥΝΑΙΚΑ: [Δείχνοντας τη ζώνη του άντρα της] Τότε, τι το θέλεις το πιστόλι;

ΑΝΤΡΑΣ: Κάνω τα κουμάντα μου. Εγώ είμαι αυτός που περισσεύει εδώ μέσα.

ΓΥΝΑΙΚΑ: Ο φόνος δεν θα φτιάξει τίποτα. Έλα ν’ αγαπήσουμε.

ΑΝΤΡΑΣ: Αν σ’ είχα ξεφτιλίσει εγώ όπως με ξεφτίλισες, θα πονούσες κι εσύ σαν κι εμένα. [Κάνει να πάρει το ψωμί.]

ΓΥΝΑΙΚΑ: [Βάζοντας το χέρι της πάνω στο καρβέλι] Άφησε κάτω το ψωμί. Μην το μαγαρίσεις με το αίμα.

ΑΝΤΡΑΣ: Άργησες να το σκεφτείς. Εγώ ήθελα να σεβαστείς το ψωμί που μοιραζόμαστε την ώρα που έπρεπε. [Παίρνει το καρβέλι παραμάσχαλα και πηγαίνει προς την πόρτα.]

ΓΥΝΑΙΚΑ: [Μπαίνοντας μπροστά του] Όπου η ζωή αναμετριέται με τον θάνατο, η ζωή νικάει. Αυτό να το ξέρεις!

ΑΝΤΡΑΣ: [Βγαίνοντας έξω] Στην ατιμία νικάει ο θάνατος! Αλίμονό μας!

 

[…]

 

ΓΥΝΑΙΚΑ:

Κάνω δίαιτα.

 

Ήθελα να φάω κουλούρι.

 

Το σουσάμι ζήλεψα δηλαδή.

 

Και μού ’ρθε η ιδέα. Κι έτσι και σουσάμι έφαγα,

 

Και το κουλούρι το απέφυγα.

 

Ξέρεις τι μ’ άρεσε;

 

Μ’ άρεσε

 

Στις σακκούλες τις χάρτινες

 

και πάνω στις παλάμες μας

 

Το σουσάμι που έμενε.

 

Ξέρεις, λίγο στην παλάμη κολλημένο.

 

Ή πολύ μες στη σακκούλα, σκόρπιο.

 

Θυμάμαι παλιά

 

Πριν αρχίσω δίαιτα

 

Σήκωνα τη σακκούλα

 

Άνοιγα το στόμα μου

 

Και τό ’ριχνα όλο μέσα.

 

Ή όταν ήταν στην παλάμη μου τό ’γλειφα.

 

Σπυρί το σπυρί

 

Το τραγάνιζα με τα δόντια μου.

 

Ωραίο που ήταν.

 

Ήταν και μερικά ξεροψημένα θυμάμαι.

 

Μια σταλίτσα γεύση

 

Τώρα αυτό το έτοιμο δεν είναι το ίδιο.

 

Δηλαδή το ίδιο είναι.

 

Αλλά άλλη γλύκα είχε το άλλο.

 

Είχε παρέα του το κουλούρι.

 

Τό ’χε συναντήσει τέλος πάντων.

 

Ήταν πριν κολλημένο πάνω του.

 

Άλλη αίσθηση.

 

Αυτό στο σακκουλάκι.

 

Δεν είναι το ίδιο.

 

Είναι πιο αυτόνομο.

 

Πιο αποστασιοποιημένο.

 

Το άλλο όσο νά ’ναι κουβαλούσε κι ένα χωρισμό.

 

Είχε την ανάμνηση της επαφής.

ΑΝΤΡΑΣ:

Τι λες;

ΓΥΝΑΙΚΑ:

Για το σουσάμι.

 

Και το κουλούρι.

 

Για το σουσάμι το σκέτο

 

Και το σουσάμι με παρέα.

 

Γι’ αυτό λέω.

ΑΝΤΡΑΣ:

 Μέθυσες;

ΓΥΝΑΙΚΑ:

Εγώ; Καθόλου;

 

Θες κινέζικο;

ΑΝΤΡΑΣ:

Σου είπα ΌΧΙ.

ΓΥΝΑΙΚΑ:

Έχει και σουσάμι.

ΑΝΤΡΑΣ:

Κουλούρι έχει;

ΓΥΝΑΙΚΑ:

Όχι. Κάνω δίαιτα.

 

Δεν με άκουγες!

 

Πριν στό ’πα!

 

Έβαλα μόνο σουσάμι γιατί κάνω δίαιτα!

 

Αν έβαζα και κουλούρι δε θά ’κανα δίαιτα!

 

Αν έβαζα και κουλούρι δε θά ’ταν κινέζικο!

 

Κατάλαβες!

 

Πού πας;

ΑΝΤΡΑΣ:

Να ξαπλώσω.

ΓΥΝΑΙΚΑ:

Πήγαινε.

ΑΝΤΡΑΣ:

Καληνύχτα.

ΓΥΝΑΙΚΑ:

Καληνύχτα.

ΑΝΤΡΑΣ:

Μην ξεχάσεις να κλειδώσεις την πόρτα.

ΓΥΝΑΙΚΑ:

Όχι, δε θα το ξεχάσω.

 

Τόσα γίνονται.

 

Εκεί.

 

[…]

 

 

Τα παραπάνω αποσπάσματα είναι από τη θεατρική παράσταση «Το τρελό αίμα, μια νύχτα σ’ ένα χωριό της Κρήτης ή κάπου αλλού» σε σύλληψη, δραματουργία και σκηνοθεσία της Άντζελας Μπρούσκου, που έκανε πρεμιέρα στις 24 Απριλίου 2015 στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, και προέρχονται τα μεν 1ο και 4ο από τα κείμενα για το θέατρο «Μισοφέγγαρα» του Γιάννη Κοντραφούρη, τα δε 2ο και 3ο αντίστοιχα από τα θεατρικά έργα Η δεύτερη εντολή και Το τρελό αίμα του Παντελή Πρεβελάκη σε ελεύθερη απόδοση του Αλέξανδρου Κυπριώτη.

Στη φωτογραφία της Μυρτώς Αποστολίδου, που συνοδεύει την ανάρτηση, οι ηθοποιοί της παράστασης (από αριστερά προς δεξιά): Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου, Βασίλης Παπαγεωργίου, Γιάννης Χαρτοδιπλωμένος, Διαμαντής Καραναστάσης και  Παρθενόπη Μπουζούρη.

Στο σημείωμα της Άντζελας Μπρούσκου αναφέρεται μεταξύ άλλων: "Μια παράσταση  για τον Παράδεισο και την Κόλαση που ακολουθεί τις  ζωές μας. Όταν ο πολιτισμός μας συναντιέται με τον φόνο Το τρελό αίμα ξεπηδάει  για ασήμαντη αφορμή. Αφετηρία τα δράματα του Παντελή Πρεβελάκη. Σιωπή και μυστικά. Απαγορεύσεις. Σώματα που φλέγονται. Αμαρτία κι  ενοχή. Ακυρωμένες ζωές. Πρόσωπα που ασφυκτιούν μέσα στην κλειστή ζωή μιας οργανωμένης κοινωνίας που καταδυναστεύει τα μέλη της. Ακραίες ερωτικές φαντασιώσεις, αιμομιξίες, φονικά, μοιχοί, αυτόχειρες. Στον αντίποδα η αυτοθυσία, η αγάπη για τον θεό, η συγχώρεση, η σωτηρία της ψυχής, η φιλοπατρία. Τα κείμενα «Μισοφέγγαρα» του Γιάννη Κοντραφούρη, σκόρπιες φράσεις, αφορισμοί, τραγούδια, στιχάκια, ειδήσεις, ιστότοποι  συμπληρώνουν την γλώσσα  μιας κοινωνίας που θέλει να τα «πιει για να παρεκτραπεί». Η γυναίκα  στο κέντρο.  Το εξιλαστήριο θύμα. Σώματα που βασανίζονται από θεούς και δαίμονες. Η διαφορετικότητα διαπομπεύεται. Ξημερώνει. Τα μοτίβα επαναλαμβάνονται κι ο έρωτας, ο μεγάλος εσταυρωμένος, μαχαιρώνεται  μπροστά από ανοιχτές τηλεοράσεις. Τα πρόσωπα της παράστασης συναντιούνται μια νύχτα σ’ ένα χωριό της Κρήτης η κάπου αλλού, όπου συνδιαλέγονται με τις πιο σκοτεινές επιθυμίες τους. [...]".

Συντελεστές της παράστασης

«Το τρελό αίμα» και «Η δεύτερη εντολή» του Παντελή Πρεβελάκη σε ελεύθερη απόδοση του Αλέξανδρου Κυπριώτη

Κείμενα  για το θέατρο – Μισοφέγγαρα: Γιάννης  Κοντραφούρης

Σύλληψη – Δραματουργία – Σκηνοθεσία – Κοστούμια – Εικαστική αντίληψη: Άντζελα Μπρούσκου

Διαμόρφωση σκηνικού χώρου: Κωνσταντίνος Ζαμάνης

Μουσικη: Nalyssa Green

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Α΄ βοηθός σκηνοθέτη: Στέβη Κουτσοθανάση

Β΄ βοηθός σκηνοθέτη: Χριστίνα Παπαδοπούλου

Μακιγιάζ: Παναγιώτης Καρακάσης

Φωτογραφίες: Μυρτώ Αποστολίδου

Παίζουν (με σειρά εμφάνισης): Παρθενόπη Μπουζούρη, Διαμαντής Καραναστάσης, Βασίλης Παπαγεωργίου, Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου,  Γιάννης Χαρτοδιπλωμένος

Παραστάσεις: 24 Απριλίου έως 10 Ιουνίου

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21.15 & Κυριακή 20.00 (Διάρκεια 100 λεπτά).

Διαβάστε μία κριτική του Γιάννη Μόσχου για την παράσταση.