Γλυκερία Μπασδέκη, Οι Κόρες
[…]
ΝΑΝΑ: τι λόγια ξεστομίζεις! σύνελθε! ...παλιά
την αγαπούσες, την περίμενες… όλο το σπίτι ζωγραφιές το γέμιζες… να η Μητέρα
επί του βράχου του ιερού της Ακροπόλεως! να η Μητέρα δαφνοφόρος Αρωγός! να η
Μητέρα Kονταροχτυπούσα κατά των βαρβάρων!
ΝΟΥΛΑ: εδώ Μητέρα, εκεί Μητέρα, πού είναι η
Μητέρα; …παλιά ήταν παλιά… τώρα είναι τώρα… δε ζωγραφίζω πια Νανά, το ξέχασες;…
(κοιτάζεται στο καθρεφτάκι) μου λείπεις επειδή τα πόδια μου μακραίνουν, μακραίνουν
και πάνε να βγουν από τους τοίχους… μου λείπεις επειδή ματώνουν τα ούλα μου και
κόβομαι συνέχεια με το ξυραφάκι στις μασχάλες… …μακραίνω πολύ μαμά και φοβάμαι
ότι θ’ ανοίξει το ταβάνι και θα με πάρει ο αέρας ψηλά και θα πετάξω πάνω απ’ την
κυψέλη και τη φωκίωνος νέγρη και την οδό δροσοπούλου και το μαιευτήριο της
έλενας και τη ντίσκο μπαρμπαρέλα και τη στάση νομισματοκοπείο και μετά θα σκάσω
σαν καρπούζι στην αγκαλιά σου…
δεν ξέρω κανέναν εκεί έξω μαμά… τους ακούω να
περπατάνε και να μιλάνε και δεν καταλαβαίνω τι λένε, ποιοι είναι, πού
πηγαίνουν… ένας χτες βράδυ φώναζε «θα βρέξει απόψε»... ένας άλλος «να πάμε στην
Αιόλου να πάρουμε τσιτάκια»… όταν τους ακούω κλαίω και πονάνε τ’ αυτιά μου κι
ανεβάζω τριανταεφτά και δύο και μου ξαναλείπεις
κι αρχίζω να λέω από μέσα μου
όλους τους δρόμους και τα κτίρια και τα ζαχαροπλαστεία και τα εμπορικά
μήπως πέσει ο πυρετός… και λέω μινιόν και σπλέντιτ και ντορέ και οδός
πανεπιστημίου και βαρβάκειος και σοφοκλέους και άρειος πάγος και μπάγκειον και
γεννηματά και δεν πέφτει, δεν πέφτει το
τριανταεφτά και δύο και ξαναπάω στη
ντουλάπα και φοράω τα ρούχα σου και κοιτάζομαι στον καθρέφτη και ξαναλέω από
μέσα μου «σκάστε περαστικοί που δεν νοιάζεστε αν εγώ ψήνομαι από τον πυρετό και
μακραίνουν τα πόδια μου και φεύγει το μυαλό μου και γεμίζουν οι μασχάλες μου
τρίχες και ματώνω κι όλο τριανταεφτά και δύο έχω και θα με πάρει το ταβάνι και
θα με σηκώσει» …κι αυτοί δεν ακούνε μαμά. καθόλου δεν ακούνε…
[…]
Το παραπάνω απόσπασμα είναι από το κείμενο της
θεατρικής παράστασης ΟΙ ΚΟΡΕΣ της bijoux de kant, που παίχτηκε το καλοκαίρι στο Μικρό Χρηματιστήριο στο
πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και
Επιδαύρου και επαναλαμβάνεται από τις 12 έως τις 22 Οκτωβρίου 2017 για 8 μόνο
παραστάσεις (Πέμπτη – Κυριακή) στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής.
Στο Δελτίο Τύπου της παράστασης σημειώνεται:
«Στο
νέο τους σπίτι, οι Κόρες τολμούν να επαναρθρώσουν το αίτημά τους για
ανακωχή και επανασύνδεση με την Αθήνα, τη
Μητέρα-πόλη όλων μας. Οι Κόρες των Αθηνών επιστρέφουν ανάλαφρες από τη
σκόνη των ποιημάτων, για να διεκδικήσουν τη θέση τους στον καινούριο Λόγο
που ζει και αναπνέει έξω από τις κλειστές πόρτες και τα σφραγισμένα παράθυρα. Η
Νούλα και η Νανά, η Νανά και η Νούλα, ξαναπαίζουν για τελευταία φορά το
παιχνίδι ΜΗΤΕΡΑ «σαν έτοιμες από καιρό» για τη μεγάλη έξοδο προς την ελευθερία
τους. Μια ελευθερία με αρχαίες ρίζες και
νέα ορμή. Το Ζάππειο και η Κυψέλη, το Πεδίον του Άρεως και η
οδός Αθηνάς, η Πνύκα και η πλατεία Αγίας Ειρήνης γίνονται σώματα και σήματα μιας νέας
επιθυμίας, ζωής και ρυμοτομίας».
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σύλληψη - Σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης
Κείμενο: Γλυκερία Μπασδέκη
Ποιητική ανθολόγηση: Χριστόφορος Λιοντάκης
Συνεργάτις σκηνοθέτις: Ηλέκτρα Ελληνικιώτη
Σκηνογραφία-Γλυπτικές Συνθέσεις: Κωνσταντίνος
Σκουρλέτης
Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Βοηθός Σκηνογράφου: Αδριανός Μάμμας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Γιώργος Παπαδάκης
Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου
Παίζουν: Λένα Δροσάκη, Άλκηστις Πουλοπούλου
και η μουσικός Χαρούλα Τσαλπαρά
Η Γλυκερία Μπασδέκη γεννήθηκε στη Λάρισα, ζει στην Ξάνθη και διδάσκει στο Εσπερινό λύκειο. Έχει εκδώσει τις ποιητικές συλλογές Είναι επικίνδυνο ν' ανοίγεις την πόρτα σου σε άγνωστες μικρές (Πλέθρον, 1989), Σύρε καλέ την άλυσον (Ενδυμίων, 2012) [η οποία επανεκδόθηκε τον Οκτώβριο του 2014 από τις εκδόσεις Bibliothèque]. Ποιήματά της έχουν μεταφραστεί στα Γερμανικά και στα Αγγλικά και έχουν συμπεριληφθεί στη συλλογή σύγχρονης ελληνικής ποίησης Austerity Measures που κυκλοφόρησε από την Penguin Random House UK. Έχει επίσης γράψει διηγήματα και έχει συμμετάσχει στις συλλογικές εκδόσεις Πρώτη γραφή (Μίνωας, 2001), 13 νέοι συγγραφείς (Νεφέλη, 2002) και 11 λέξεις (Εκδόσεις Καλέντης 2013). Τα θεατρικά έργα της (ΣΤΕΛΛΑ travel: η γη της απαγγελίας, Ραμόνα travel / η γη της καλοσύνης, Donna abbandonata ή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου και αχ! /(ξανα)διαβάζοντας την Κερένια κούκλα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου) έχουν εκδοθεί στο συλλεκτικό τόμο Τέσσερα θεατρικά, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Bibliothèque. Από τις ίδιες εκδόσεις κυκλοφορεί και η τελευταία της ποιητική συλλογή Η Θεόδωρος Κολοκοτρώνη. Δείτε δημοσιεύσεις άλλων κειμένων της Γλυκερίας Μπασδέκη στις σελίδες της Logotexnia21 εδώ.